Visie

Visie

Ondanks de verwachting dat de vraag in 2015 stabiel zal blijven (0% volumemutatie), blijft de fitnessmarkt een verdringingsmarkt. De branche wordt sterk geraakt door een aantal maatschappelijke veranderingen. Zo hecht de consument minder aan bezit; hij wil flexibel blijven in zijn keuze om te sporten waar en wanneer hij dit wil.

 

De behoefte om langlopende lidmaatschappen aan te gaan, is dus grotendeels verdwenen. Tegelijkertijd is de consument erg kritisch ten aanzien van uitgaven en dus zeer gevoelig voor de stuntprijzen van lowbudgetaanbieders. De consument is enkel nog bereid een meerprijs te betalen voor concepten met een unieke beleving of grote toegevoegde waarde. De markt vertoont dus een sterk toegenomen aanbod van lowbudgetketens en daarnaast concepten met een meer persoonlijke benadering zoals bootcamp. Het middensegment met een standaard product met een te hoge prijs, heeft het blijvend moeilijk.

 

Voor ondernemers blijft het een uitdaging om in te blijven spelen op steeds sneller wijzigende trends en de consument te blijven binden. Jaarlijkse verlooppercentages van 40 tot wel 50% van het klantenbestand, is zeker geen uitzondering. Deze trends, in combinatie met een verzadigde markt en dus stevige prijsconcurrentie, leiden tot een negatief sentiment voor 2015.